Concursuri

CONCURSUL “COMUNICAREA CU PACIENTUL”

 

Alături de cunoștințele științifice (de cele mai multe ori complexe și inaccesibile pentru bolnavi) pe care un farmacist la-a dobândit de-a lungul facultății, cel mai important lucru este contactul direct, față în față cu pacientul.

 

Vei reuși să faci o impresie plăcută pacientului pentru ca acesta să-ți acorde toată încrederea? … să-i oferi toate informațiile într-un limbaj cât mai adecvat pentru a te face înțeles? …să te asiguri că este conștient de toate beneficiile, dar și de riscuri pentru a fi motivat să urmeze corect tratamentul?

Acest concurs a fost conceput pentru a-ți oferi toate informațiile necesare precum și exercițiul practic pentru a deveni un bun farmacist.

Desfășurarea concursului:

Studenții preiau rolul unui farmacist și trebuie să sfătuiască în 5 minute un pacient care se poate prezenta cu o rețetă sau solicită un medicament ca automedicație. Evoluția studentului este filmată cu o cameră video și transmisă într-o sală unde comisia de evaluare clasifică concurenții conform unei grille de criterii bine stabilite:

  1. Salut, prezentare.
  2. Caracterizarea pacientului după comportamentul non-verbal.
  3. Ascultarea pacientului.
  4. Întrebări suplimentare asupra stării pacientului.
  5. Explicațiile farmacistului asupra medicației prescrise.
  6. Verificarea informațiilor reținute de pacient.
  7. Precizarea unor aspecte înțelese greșit de către pacient.
  8. Exprimarea încrederii în tratament și în capacitatea de cooperare a pacientului.

Condițiile necesare unei bune ascultări:

  1. Să încetăm orice activitate care ar putea deranja cooperarea cu pacientul.
  2. Să urmărim atent figura și ochii pacientului și să îl încurajăm să vorbească.
  3. Să nu ne plimbăm sau să nu ne mișcăm în timp ce acesta vorbește.
  4. Să nu-l întrerupem.
  5. Să facem totul ca vorbitorul să se simtă bine.
  6. Să ne concentrăm și să ascultăm activ.
  7. Să fim empatici, adică să încercăm să înțelegem sentimentele pacientului și să-i comunicăm acest lucru.

Aflarea unor informații suplimentare despre pacient:

  1. Date despre pacient ( nume, vârstă, diagnostic, etc.).
  2. Trecutul medical al pacientului ( boli, medicamente utilizate, alergii).
  3. Starea actuală a pacientului ( sarcină, alte tratamente).
  4. Ce informații a primit de la medic în legatură cu medicamentele prescrise (acțiunea medicamentelor, schema de tratament, rezultatul scontat al tratamentului).

Informații furnizate pacientului (comunicarea farmacistului):

  1. Rolul medicamentelor recomandate de medic (acțiunea terapeutică principală).
  2. Importanța cooperării pacientului la reușita tratamentului.
  3. Factorii care contribuie la succesul tratamentului (alimente sau băuturi care trebuie evitate, modul de viață).
  4. Explicarea posologiei medicamentelor (mod de administrare, intervale de timp, durata tratamentului).
  5. Însoțirea obligatorie a tratamentului de material scris.
  6. Avertizarea pacientului asupra reacțiilor adverse ce pot apărea și indicarea posibilităților de rezolvare.
  7. Recomandări privind păstrarea medicamentelor la domiciliul pacientului.

Pacientul trebuie să rețină:

  1. Numele medicamentului și efectul acestuia.
  2. Cum trebuie să ia medicamentul: dozele, intervalul de timp și durata tratamentului.
  3. Efectele secundare posibile și ceea ce trebuie să facă dacă acestea apar.
  4. Alimente, băuturi sau medicamente care trebuie evitate în timpul tratamentului.
  5. Anumite activități care îi sunt interzise pe durata tratamentului (conducerea automobilului, etc.).

Avantajele unei bune comunicări farmacist- pacient:

Dezvoltă o relație de încredere între farmacist și pacient.

  1. Crește încrederea pacientului în tratament și medicamente.
  2. Ajută pacientul să utilizeze medicamentele favorizând reușita tratamentului.
  3. Informează pacientul asupra unor posibile reacții secundare sau interacțiuni medicamentoase și oferă soluții de evitare a lor.
  4. Înlătură unele informații greșite în legătură cu utilizarea unor medicamente sau tratamente.

 

CONCURSUL “APTITUDINI CLINICE”

Scopul Facultății de Farmacie este de a forma specialiști având cunoștințe teoretice și aptitudini practice care să le permite furnizarea de servicii specializate de farmacie clinică și consiliere, menite să asigure utilizarea știintifică și rațională a medicamentelor pentru pacient și societate.

Astfel, pe parcursul anilor petrecuți în cadrul unei Facultăți de Farmacie în care atenția ne-a fost orientată spre formarea noastră ca și viitori farmaciști, am acumulat diverse noțiuni de specialitate, am efectuat strategii de practică existând ocazia să vedem la ce nivel au fost recepționate în cadrul Concursului de “Aptitudini Clinice”.

Cine participă?

Studenții anilor IV și V ai Facultăților de Farmacie.

Ce cunoștințe și aptitudini sunt necesare?

Pentru a avea succes în această competiție, participanții trebuie să posede cunoștințe în următoarele domenii:

– Fiziopatologie, patologie clinică, farmacocinetică, farmacodinamie, farmacoterapie, farmacotoxicologie

– Interpretarea rezultatelor de laborator

– Terminologie medicală

În plus, concurenții vor fi punctați pentru:

– Abilități de comunicare

– Raționament clinic

– Capacitate de sinteză a informațiilor, analiza științifică a prescripției medicale

Cum vor fi evaluate echipele?

Echipele vor fi evaluate pe baza relevanței clinice, a clarității și logicii prezentării orale.

Caz Clinic

Pacient în vârstă de 46 de ani, sex feminin, 60 kg, înălțime 160 cm, este luată în evidență de doi ani cu

hipertensiune arterială gradul I și Tahicardie supraventriculară, pentru care primește BISOPROLOL 2,5 mg X 2/zi.

Se prezintă în farmacie cu următoarea prescriptive medicală :

Diagnostic : Bronșită acută

Rp :

După cateva zile de tratament, pacienta revine la farmacie acuzând accentuarea tulburărilor de ritm, amețeli, tremor, tuse persistentă.

Cerințe :

1) Precizați concordanța diagnostic-tratament pentru afecțiunile pacientei, cu precizarea mecanismelor de acțiune ale medicamentelor prescrise.

2) Identificați interacțiunile posibile între medicamentele prescripției actuale și interacțiunile

dintre medicația patologiei existente cu medicația patologiei actuale.

3) Precizați dacă simptomele descrise de pacientă se pot datora interacțiunilor dintre

medicamente: justificați răspunsul, propuneți alternativa terapeutică în beneficiul pacientului.

4) Precizați parametrii clinici si paraclinici care trebuie monitorizați.

5) Enumerați 3 medicamente OTC contraindicate in cazul de față.

6) Consilierea pacientului referitor la inițierea tratamentului cu inhalator.

7) Tratamentul igieno-dietetic al pacientei.

 

 CONCURSUL „TEHNOLOGIE FARMACEUTICĂ”

                Concursul de Tehnologie Farmaceutică se adresează studenților Facultății de Farmacie din anii IV și V de studiu, care dețin cunoștințe teoretice și practice în domeniul formulării medicamentelor sub diverse forme farmaceutice.

Colegii noștri care doresc să își descopere valențele de farmaciști formulatori în „arta preparării medicamentelor” sunt invitați să se înscrie la acest concurs care le oferă următoarele oportunități:

– dezvoltarea capacității de analiză a formulărilor farmaceutice magistrale, oficinale sau industriale;

– testarea și perfectarea aptitudinilor de farmacist preparator;

– împărtășirea cunoștințelor și a opiniilor prin crearea unor echipe eterogene cu colegi din centre universitare diferite.

Tematica de concurs include următoarele forme farmaceutice: soluții orale, siropuri, forme farmaceutice lichide administrate pe piele și mucoase, emulsii, suspensii, unguente, capsule, comprimate si pulberi.